Prof. Dr. Baybays Tek,
Prof. Dr. Ömer Baybars Tek 1945 yılında İstanbul 'da doğmuştur. 1968-1969 yılları arasında Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü'nde çalışmıştır.
1969 yılında AID bursunu kazanarak ABD Michigan State Üniversitesi'ne gönderilmiştir. Bu üniversiteden Marketing üzerine MBA derecesi alarak 1971 yılında Ege Üniversitesi İktisadi ve Ticari Bilimler Fakültesi Pazarlama Kürsüsü'ne asistan olmuştur.
1975 yılında Türkiye'de ilk kez yazılan "Süpermarketlerin Türkiye'ye Transferi" ilgili teziyle "İktisadi ve Ticari Bilimler Doktoru" ünvanını almıştır. 1977 yılında Belçika Hükümeti Teknik Yardım Bursu'nu kazanarak Uluslararası Pazarlama ve Avrupa'da Perakende Ticaret (Mağazacılık) üzerine araştırmalarda bulunmak üzere Vrije Universiteit Brussels'e konuk araştırmacı olarak gitmiştir.
1978 yılının Ağustos ayında ABD Michigan State Üniversitesi'nden akseptans alarak "Konuk Araştırmacı" statüsü ile bu üniversiteye gitmiş ve dünyaca ünlü perakende mağazacılık hocası Profesör Stanley C. Hollander ile birlikte doçentlik çalışmalarını sürdürmüştür.
1980 yılında Ege Üniversitesi İşletme Fakültesi'nde "Perakendeci Mağazalar için Stratejik Kuruluş Yeri Seçimi Araştırması" teziyle doçent olmuştur. 1981-1982 tarihinde vekâleten ve asaleten Pazarlama bölümü başkanlığı görevini yürütmüştür. 1982 yılında Fulbright bursunu kazanarak pazarlama üzerine çalışmalar yapmak üzere ABD'ye gitmiştir.
1986 Temmuz ayında Salzburg semineri bursunu alarak Avusturya'ya gitmiş ve seminerde "Philantrophy and Non-Profit Organizations in Turkey" ve "The Role of Social Marketing in Non-Profit Organizations" konulu iki bildiri sunmuştur.
İstanbul'da Eylül 1986'da yapılan "International Conference on Marketing and Economic Development" konulu sempozyumda "Retail Structure and Consumerism in Turkey; The Question of Retail Technology Transfer and Economic Development" konulu bir bildiri sunmuş ve "Distribution Structure" konulu oturumu yönetmiştir.
1987 yılında Uluslararası Tüketici Birliği Örgütü (International Consumers) (IOCU) ile Madrid Üniversitesi tarafından İspanya'nın Madrid şehrinde düzenlenen 12. Dünya Tüketici Kongresi'nde "Adaptation of Turkish Consumerism Movement to the EEC" konulu bir bildiri sunmuştur.
1971 yılından bu yana Türkiye'de tüketicinin korunmasını izleyen ve 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'un çıkarılmasında, yurt içi ve uluslararası bilimsel, uygulamalı çalışmaları ile Sanayi ve Ticaret bakanlıklarına vermiş olduğu raporlarla önemli rol oynamış öncü kişilerden biridir. 16.3.1983 tarihli Yeni Asır gazetesinde çıkan yazısıyla Türkiye'de ilk kez "Dünya Tüketici Hakları Günü"nü tanıtmıştır.
15-16 Mart 1989'da Dünya Gazetesi'nde çıkan yazısıyla da Birleşmiş Milletler Tüketicinin Korunması Rehberi'nin ilk çevirisini sunmuştur.
7 Ekim 1988 tarihinde Profesörlük ünvanını almıştır. Prof. Dr. Ömer Baybars Tek Türkiye'de büyük mağazalar, süpermarket ve mağazacılık üzerine Türkiye'nin ilk perakendecilik kitabı olan "Perakende Pazarlama Yönetimi" adlı kitabını yazmıştır.
"Perakende Pazarlama Yönetimi" dahil olmak üzere "Pazarlama İlkeleri: Global Yönetimsel Yaklaşım: Türkiye Uygulamaları (8.baskı)", "Fiziksel Dağıtım Yönetimi" ve “Pazarlama İlkeleri" adlı dört kitabı, Junior Achievement (Türkiye dahil, 130'dan çok ülkede lise öğrencilerine ekonomi ve işletmecilik bilgileri öğretilmesi için okutulan toplam 1000 sayfalık Genç Başarı ekonomi kitaplarını 1988-1999 döneminde Türkçeye çevirmiştir). Pazarlama İlkeleri, Pazarlama Yönetimi, Ambalajlama Yönetimi, Tüketici Davranışları ve Gıda Maddeleri Pazarlaması üzerine ders notları bulunmaktadır.
Atina, Kansas, Brüksel, Washington ve diğer şehirlerde verilmiş çeşitli uluslararası konferans bildirileri, Capital gibi aylık ekonomi dergilerinde, bilimsel dergi ve gazetelerde yayınlanmış çok sayıda makale ve yazıları bulunmaktadır.
18.07.1993'te İstanbul'da yapılan VI. Dünya Pazarlama Konferansı'nda Yerel Komite üyesi olarak görev ve oturum başkanlığı yapmış, bildiri sunmuş ve The Academy of Marketing Science'den iki kez takdir belgesi almıştır.
Ayrıca kendisine Türk Kadınlar Birliği'nin Teşekkür belgeleri ile Tüketiciler Derneği, Lions ve ROTARY kulüplerinin plaket ve Onur belgeleri verilmiştir.Haziran 1993'te Polonya Gdansk Üniversitesi Dış Ticaret Enstitüsü'nün davetlisi olarak Türkiye ve Avrupa Birliği'nde Deniz Ulaştırmacılığı konusunda seminerler vermiştir.
"Dünya Denizcilik Günü"nü ilk kez 29 Eylül 1993 tarihinde TRT 1 TV'de sabah programında ve yazılı basında Türkiye'ye tanıtmıştır.
NATO yaz semineri ve pazarlama üzerine çeşitli ulusal ve uluslararası toplantılar düzenlemiş ve koordinatörlükler, bilimsel dergi hakemlikleri, bilim ve yürütme kurulu üyelikleri ve oturum başkanlıkları yapmış ve yapmakta olan Prof.Dr. TEK 1971 yılından bu yana Ege Üniversitesi İktisadi ve Ticari Bilimler Fakültesi, İşletme Fakültesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Gıda ve Güzel Sanatlar Fakülteleri ile Meslek Yüksekokulu, Dokuz Eylül Üniversitesi, Deniz İşletmeciliği ve Yönetimi Yüksekokulu ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yaşar Üniveristesi İktisadi ve idari Bilimler Fakültesi'nde Pazarlama İlkeleri, Perakende Pazarlama, Pazarlama Yönetimi, Pazarlama Planlaması, İhracat İthalat Yönetimi, Fiziksel Dağıtım Yönetimi, Uluslararası Pazarlama,Tüketici Davranışları, Ambalajlama Yönetimi, Business Administration, Marketing Management, Principles of Marketing, Physical Distribution Management, Human Resource Management, Strategic Marketing, AB ve Tüketicinin Korunması, Microeconomics, Macroeconomics, Marketing Management, Satış Yönetimi, Gemi Pazarlaması, Perakendecilik Yönetimi, Elektronik Ticaret (Pazarlama) vb alanlarında lisans, lisansüstü ve doktora dersleri vermiş ve/veya vermektedir.
Prof. Tek Anadolu'nun çeşitli şehirlerinde Kosgeb dahil çeşitli özel ve resmi kuruluşlara ,süpermarket zincirlerine vb pazarlama satış vb eğitimleri ve konferanslar vermiştir. DPT VI. ve VIII. Beş Yıllık Kalkınma Planları "Tüketicinin Korunması Özel İhtisas Komisyonu" üyelikleri yapan Prof.Dr.Tek 1989-1990 döneminde Tüketiciyi Koruma Birliği Vakfı Genel Sekreterliği görevini yapmıştır.
Prof. Tek Ege Fulbright Mezunları Derneği kurucu üyeliği ve Başkanlığı yapmıştır. Amerikan Pazarlama Derneği üyeliğinde de bulunmuştur. Mülkiyeliler Birliği, Michigan State Üniversitesi Mezunları Derneği ,Tüketiciyi Koruma Vakfı üyesi ve Tüketiciler Derneği ve Amerikan Perakendeci Öğretim Elemanları Derneği üyesidir. Üç yıl İzmir Büyükşehir Belediyesi Danışma Kurulu üyeliği yapmıştır.1995-2001 yılları arasında Türkiye Pazarlama Derneği yönetim kurulu üyeliği ve Başkan Yardımcılığı görevlerinde bulunmuştur.
Prof. Tek, 1990-1997 döneminde ingilizce eğitim veren Deniz İşletmeciliği ve Yönetimi Yüksekokulu (Maritime School of Business and Management) Müdürlüğü görevine iki kez atanarak bu görevi altı buçuk yıl yürütmüştür. Bu kurumda uzak yol kaptanı yetiştiren Türkiye'nin ikinci güverte bölümünü kurmuş,bölüm başkanlığını yapmış ve ilk kaptanlarının lisansüstü tez danışmanlıkları yapmıştır.
Gazete Ege dahil çeşitli kuruluşlarda danışmanlık görevi yapan Prof.Tek 1997-1998 yılları arasında İzmir Büyükşehir Belediyesi TANSAŞ başkan danışmanı ve Selçuk Yaşar Spor ve Eğitim Vakfı Yönetim Kurulu üyesi olarak görev yapmıştır.
1998 yılında Milli Prodüktivite Merkezi'nin düzenlediği “Tüketicinin Korunması” yazı yarışmasında “Başarı“ ve “Verimliliğe Katkı” ödülleri almıştır. 1998 yılında İstanbul'da Çağdaş Perakendeciler Derneği tarafından perakendecilik ve mağazacılık alanına yaptığı bilimsel ve uygulamalı katkılardan dolayı plaket ile ödüllendirilmiştir.
1998 yılında Academy of Marketing Science'nin Kanada'da düzenlediği Multicultural Marketing Conference'nin Merkezi Avrupa, Doğu Avrupa ve Ortadoğu oturum yönetmenliği görevi nedeniyle ikinci kez takdir belgesi almıştır. 20 Ekim 2000 KALDER Mükemmeli Arayış Sempozyumu'ndaki katkısından dolayı KALDER takdir plaketi almıştır.
Prof. Tek 2001-2002 dönemi için elektronik ticaret alanında araştırmalar yapmak üzere ikinci kez Fulbright bursunu kazanarak Michigan State Üniversitesi'ne gitmiştir. 1971 yılında pazarlama üzerine MBA yaptığı bu okulda (The Eli Broad College of Business–The Eli Broad Graduate School of Management) 2002 yılında Marketing and Supply Chain Management departmanında Consumer Behavior ve Retaling Mangement derslerini vermiştir.
Prof. Tek yurda döner dönmez Sabancı Üniversitesi'nin teklifi üzerine perakendecilik ve modern mağazacılık programlarını ve eğitim çalışmalarını eşgüdümlemek ve hazırlamak için Eylül 2002'den itibaren bir yıl süre ile her hafta Sabancı Üniversite'sine konuk öğretim üyesi olarak gitmiştir.
En son Yaşar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Uluslararası Lojistik Yönetimi Bölümü Başkanlığı görevini yapmıştır. İngilizce ve Fransızca bilir. Evli ve bir çocuk babasıdır.